Házi unikum

Tengermély tiszteletem!

Még a Házi Jéger előtt bevillant egy ötlet, hogy meg kellene kísérelni házilag előállítani mindenféle ágyas pálinkákat. No nem azért, mert idén nem sikerült a pálinkát rendesen kifőzetnem! Hajjajjajj, dehogy is! Épp ellenkezőleg! Nagyon jó lett az idei fosószilva pálinka, de gondoltam kicsit belekóstolok az ágyas pálinkák világába is, aminek egyik "mellékvágányaként" is felfogható a gyógynövényes likőrök témaköre.

A kutatás

Gyógynövényes, fűszeres, pálinka alapú likőrök után kutakodva az ember nagyon gyorsan rátalál egy házi unikum-receptre, ami felkeltette az érdeklődésemet. Családban van, aki szereti, én nem vagyok elkötelezett híve a gyomorkeserűk világának, de egy próbát mindenképpen megér. Ami viszont sokkal érdekesebb, hogy sok helyen megtaláltam a receptet, többek közt fórumokon is, de egyetlen helyen írta csak le valaki (már nem emlékszem, hogy hol), hogy tényleg össze is keverte, megcsinálta, kipróbálta, és ízlett neki. Nézzük a receptet (forrás):

  • 20 g édeskömény
  • 20 g fehér üröm
  • 20 g kálmosgyökér
  • 20 g ezerjófű
  • 20 g angelikagyökér
  • 20 g izsópfû
  • 20 g koriandermag
  • 20 g cickafark
  • 20 g diólevél
  • 20 g édesgyökér

A fenti anyagokat kávédarálón meg kell őrölni, majd tegyétek 7 dl alkohol és 3 dl víz keverékébe. Ezt a mixet hagyjátok 7-10 napig érni hűvös , de nem hideg helyen.
Az érési idő után ki kell préselni, majd nagyon finom filteren átszűrni. (türelem kell hozzá)
Ezt az eszenciát sokáig el lehet tartani!
Az ital készítése a következő:
30 dkg cukorból sötét, de nem égett karamellt készítünk, majd 3 dl vízzel sziruppá olvasztjuk. A kihűlt szirupba 3,5 dl alkoholt és legalább 5 cl eszenciát keverünk, ha nem találjátok elég töménynek, az eszenciával el lehet menni 8 cl-ig.
A kész italt érdemes összeérlelni. A nagykönyv 1-2 hónapot javasol, megjegyzem nekem még soha nem sikerült ezt kivárnom és így is tökéletes volt az élmény.

Eddig szólt az idézett recept. Hangsúlyozom, nem én próbáltam ki, és nem én vagyok az, aki nem tudta kivárni a "Nagy Könyv" szerinti összeérlelési időt! Így található meg a recept több helyen a neten. Ennyi ember csak nem téved...

A kutyulás

Házi unikum v1.0

Nincs mese, leírja a dolog egyértelműen, hogy mi a teendő. Na ja, de nekem nincs gyógyszertáram, meg etanol üzemem a szomszédban, az itteni patikus meg nem adott nekem 7 dl alkoholt, mert megkérdezte, hogy mire kell, én mondtam neki, hogy meginnám, erre elzavart. Jobb ötlet híján az 50 fokos fosókapálinkát kellett használnom erre a célra, viszont abból direktbe az egy litert, vizet nem is adtam hozzá. Az összetevőket egyenként kimértük az asszonykámmal, bele a mindent őrlő malmocskába, és jól megmotolláztuk. Ezt beleöntöttük egy dunsztosüvegbe, rá a pálinkát, lefedtük, majd várakozás. Naponta egyszer legalább megkevertem, volt, hogy többször is. Így alakult az eszencia az elkövetkező napokban:
1. nap - Innen indultunk

2. nap

3. nap

4. nap

5. nap
Már a második napon erőteljesen érződött a gyógynövény illat a spejzban. Minden keverés külön élmény volt. Jó az illata, tényleg! Az ötödik napon nem bírtam tovább, és megkóstoltam az eszenciát. Kár volt! Borzalmasan keserű. Higgyétek el, ne csináljatok ilyen balgaságot! Nem szabad azt bántani, a "Nagy Könyv" is azt írja, 7-10 nap, majd még érlelni! Oké, de a bizalmamat már sikerült megtörnie. Mivel nem tiszta szeszt használtam, így 10 napot vártam vele, de az ötödik után már nem volt értelme fényképezni, mert semmit sem változott ránézésre. Az illata jó volt, de kóstolni már nem mertem. Havert még sikerült a hatodik nap körül átverni, de azóta sem mer akármit meginni nálunk.
10. nap is eljött végre, nekiláttam a szűrésnek kávéfilteren keresztül. Szinte az egész nap elmegy vele, olyan lassan folyik le, de estére készen lett, így megcsináltam a karamellt, kihűtöttem, összeöntöttem a 3,5 dl pálinkával, majd 5 cent esszenciát tettem bele. Összeráztam, majd...

A tesztelés v1.0

... naná, hogy nem vártam meg az összeérést. Másodszor is mondom: de kár volt! Eleve a színe sem az, amire számítasz, nem sötét, hanem világos barnás valami, mint a Hubertus. De az íze, na az a nem semmi! Borzalmasan keserű! Meg édes, meg minden egyszerre, de nem finom. Kóstolta az asszony, édesapám, havert is rávettem (nagy nehezen újra), de mindenki azt mondta, hogy valamit csináljak ezzel, mert ez nem az, aminek lennie kéne, és nem is finom dolog lett belőle. Még egy két fűszerrel feljavítottuk valamennyire (szegfűszeg, ánizs, boróka, gyömbér), javult, de nem volt a legfrankóbb. Új recept kell!

Emberkísérlet

Egy alapvető gondom volt. Az oké, hogy megvariálom a receptet, de miből vegyek el, mit adjak hozzá, stb... hiszen nem is ismerem a növények ízét. Kitettünk 10 poharat az asztalra asszonykámmal, majd mindegyik növényből vettünk egy teáskanálnyit, és főztünk belőle teát. Majd egyesével kóstolgattuk őket. A keserű ízt két összetevő adja: az ezerjófű és a fehér üröm. Szerintem ezekkel kínozhattak is embereket régen, annyira kegyetlenül keserű és rossz az ízük, de az üröm az keserűségben mindent visz. Órákkal később is éreztem a torkomban az ízt. A többinek alapvetően nem volt elviselhetetlen íze, sőt, volt közte ismerős is, hiszen pl. a köményes teát babáknak is gyakran adják. Az édesgyökér is hasonló ízű, csak "kis" földes beütéssel.

Házi unikum v2.0

Mivel már tudtam az ízeket, kivettem az ezerjófüvet és az ürmöt, beletettem helyette borókabogyót, őrölt ánizst, őrölt gyömbért, és szegfűszeget ugyanilyen arányban, azaz 20 grammot mindből, de a többi összetevő megmaradt, majd ebből csináltam egy újabb esszenciát, megint 10 nap áztatás keveréssel, majd szűrés. Az illata hihetetlenül jó. Szűrés után megkóstoltam a módosított esszenciát. Keserű, de már sokkal lágyabb ízeket éreztem, de ugyanakkor édes is volt. Nem finom, de sokkal jobb élmény volt. Haver nem merte megkóstolni. Az előző verzióban sok volt a cukor, így a karamell cukrát visszavettem 20 grammra, a víz megmaradt, és a pálinka mennyisége is 3,5 dl maradt. Szirup kihűl, szesszel összekever, módosított eszencia 5 cl bele, majd kóstol.

A tesztelés v2.0

Hát, csalódtam megint. Ez valami nagyon más dolog lett. Édes, sütőrumra emlékeztető ízzel, és ennyit tudott. Itt már kezdett minden reményem szerte foszlani, majd jött az a bizonyos "HEURÉKA"!

Házi unikum v3.0

Van ugye az első változat, ami baromi keserű, és van a második változat, ami a csökkentett cukor ellenére is baromi édes. Adja magát, hogy most jön a KAVARÁS! Csak az arány a nem mindegy. Karamell szirup főzés megint, bele a pálinka, majd kivettem egy decit a likőralapból és milliliteres gyógyszeradagolóval elkezdtem milliliterenként hozzáadni az esszenciákat. És itt az érdekesség 2 rész keserűre 1 rész édeset adagolva egész iható dolog lett belőle, vagyis 10 cent keserű esszencia mellé kell 5 cent édes, majd ez megy bele a szeszes karamellszirupba, és várunk.

A tesztelés v3.0

Legalább egy hetet. Megéri, mert a végeredmény ugyan nem unikum, de egy egészen finom gyógynövényes likőr lett.

Megjegyzések