Poloska elleni védekezés otthoni eszközökkel

Tengermély tiszteletem!

Na, ez érdekes témakör lesz! Szerintem nem én vagyok az egyetlen, akinek az életét megkeserítik ezek a nyavalyások. Tavaly a málnámat intézték el, idén a kísérleti krumplim van elég komoly veszélyben miattuk.

Zöld vándorpoloska

Ő az! Igen! Több lárvaalakja is van, és a kifejlett állat teljesen zöld színű. Így már ismerősebb lehet:

Kifejlett állat és egy lárva
Ha valakit érdekel bővebben, akkor a Wikipédián talál még rengeteg infót róla. Most azért ezzel foglalkozom konkrétan, mert a krumplimat ezek a nyavalyások lepték meg.

Az ötlet

Valamit tennem kell a poloskainvázió megakadályozására. Rengeteget keresgéltem, csak a széles spektrumú rovarölő szerek hatnak valamelyest ellenük, de nem akarok minden hasznos jószágot is kiirtani a kertből. Valami olyan megoldás kell, ami házilag is kivitelezhető, és nem csinál totális Nirvánát a kertben.

A kutatás

Gugli barátom szerint létezik ilyen. Nem is egy, hanem sok, de a legtöbbjük ugyanarra a két dologra épül. Az egyik, hogy valami erős szagú dologgal akarja elriasztani a poloskákat, vagy a másik, hogy odavonzza őket magához, elterelve a haszonnövényről a figyelmüket. Ezekből fogunk néhányat kipróbálni:
  1. Házi permetszer: ecet + szódabikarbóna + víz: Fél liter meleg vízhez egy teáskanál szódabikarbóna, és egy fél teáskanál ecet szükséges. Ezt egy szórófejes flakonban össze kell keverni, és az érintett területeket ezzel kell befújni.
  2. Fokhagymaleves permet: Nem fogunk most levest főzni, csak a fokhagyma leve kell. Ha van fokhagymapor, azzal gyorsabb. Egy evőkanál port kell fél liter vízben elkeverni, majd szórófejes flakonba önjük, és mehet a növényekre. Ha nincs por, akkor 3 gerezd fokhagymát kell belenyomni a fél liter vízbe, állni hagyni 10-15 percet, és mehet a menet.
  3. Csapda készítése
  4. Gabona a kert körül
Van még sok más megoldás is, de ezekhez nekem (és ezért gondolom nektek is) otthon minden megtalálható, így ezek voltak a legszimpatikusabbak, amiket most ki fogok próbálni. A tartalom folyamatosan frissülni fog, ahogyan alakulnak az eredmények. Nem biztos, hogy mindegyik módszer eredménye kikerül rögtön, de amint megvagyok vele, rakom ki.

A kutyulás és a tesztelés

1. Házi permetszer

Ecet, szódabikarbóna és meleg víz
Találtam egy szórófejes flakont, összekevertem a hozzávalókat, kimentem, és lefújtam a krumplit, mert azon dorbézolnak most éppen nálunk a poloskák. Hát nem estem seggre... nem vagyok biztos benne, hogy jól hallottam-e, de szerintem még röhögtek is rajtam. Leestek ugyan a krumpliról, de ezzel az erővel sima vízzel is csinálhattam volna, ugyanúgy leesnek. Egyelőre várni kell, hátha mégis csak jó ez valamire, de nem nagyon bízom a dologban. Gondolom ez inkább az elriasztásra fektetné a hangsúlyt, mint arra, hogy elintézze a polosokat.

Másnap kimentem ellenőrizni, hogy mi a helyzet. Talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy egy guriga t@knyot sem ért a dolog. Kifelé menet már hallottam, hogy röhögnek rajtam a poloskák a tegnapi frissítő zuhany miatt. Ne próbáljátok ki, TELJESEN HATÁSTALAN! Mondjuk mit is vártunk ettől? A szódabikarbóna savsemlegesítő hatása közismert, ez a videón is nagyon szépen látszik. Még az akkusavat is tudja semlegesíteni. Szaga pedig semmi sincs, az a kevés ecet egyáltalán nem érződik. Kár vesződni vele.

Ennyire volt hatásos

2. Fokhagymaleves permet

Ha a vámpírok ellen jó...
Ezt a fokhagyma-dolgot több helyen is megtaláltam, mindenhol eltérő dózist adnak a vízhez. Mivel porom nincs itthon, ezért gerezdes hagyma lesz, de abból is 6 gerezdet fogok használni az ajánlott 3 helyett. Nem tudom, de nekem ez a legszimpatikusabb eddig. Fogtam egy villát, és egy vágódeszkát, és egyszerűen szétnyomtam a gerezdeket (mert hirtelen nem találtam meg a fokhagymanyomót). Jó alaposan összetörtem őket, majd beletettem langyos vízbe ázni. Fél óra elteltével leszűrtem, beletöltöttem a szórófejes flakonba, és mehet a kísérlet. Kimentem, befújtam a krumplit, figyeltem, de az ecetes kísérlethez hasonlóan nem sokat látok most. Ugyanúgy leestek, amikor ráfújtam. Kellemes fokhagymaillat van most mindenhol az udvarban, pedig csak a krumplit fújtam le. Egyelőre várok, holnap majd kiderül.

Másnap kimentem ellenőrizni. Azt kell mondanom, hogy egészen meg vagyok lepődve. Nem jelenteném ki, hogy a dolog 100%-ig hatékony, de hosszas vizsgálgatás után egy eldugott részén a krumplinak sikerült egyetlen egy poloskát találnom. Konklúzió: ahová eljut, ott működik, de ha valahol kimarad, akkor így jártál. Ilyenkor esetleg még egyszer kell fújni egyet, de szerintem ennyi belefér. Egész használható ötlet, nem teljeskörű, de HATÁSOS!

3. Csapda készítése

Az összes hozzávaló
Első körben ki akartam hagyni ezt a módszert, mert az egyik alkatrészét meg kellett vennem, de egyik nap az amerikai szénsavas üdítőre emlékeztető, nevű kínai olcsóságokat forgalmazó, (azt hiszem) lengyel üzletlánc egyik helyi üzletében szerettünk volna egy kis magyar valutát hagyni, észrevettem, hogy 750 Ft-ért már lehet kapni olyan lámpát, ami ehhez kell, ezért úgy döntöttem, kipróbálom.
A lényege a dolognak, hogy éjjel a rovarok megbolondulnak teljesen, ha valami fényt vesznek észre. Kell egy üres PET-palack, le kell vágni a tetejét, beletenni egy lámpát (bekapcsolva), majd a levágott tetőt kupak nélkül, lefordítva beletenni az alsó részbe, kicsit megnyomni, hogy beszoruljon, vagy leragasztani, és mehet ki a kertbe.
Áldozatra várva...
A fénytől megbolondult rovarok belemennek ebbe, de kimenni állítólag nem tudnak. Az van, hogy megcsinálni gyorsabb volt, mint itt írni róla, ezért szerintem majd akit érdekel, nézze meg a videót, ez is benne lesz. A gond az, hogy a lámpáért pénzt kellett adni, a 3 darab került 750 forintba, azaz 250 Ft darabja. Elhiszem, hogy nem sok, de 3 db AAA-s elem kell egy lámpába!!! VATAFAKK??? 4 LED van benne! Minek annak 4,5V??? Mindegy. Nem vízálló, szóval ha esik, akkor inkább ki se tedd, mert a csapda épphogy befelé vezeti a lámpára a vizet. Igen, szkeptikus vagyok, de érdekel, hogy mit tud a cucc. Szóval estére kitettem, majd jelentkezem, hogy mennyi nyavalyást fogdosott össze.
Krumpli esti fényben
Elérkezett a másnap reggel, kimentem megnézni, hogy mi is a helyzet. Két kis hangya kivételével semmi sem volt a flakonban. Ez jelen esetben nem feltétlen jelenti azt, hogy hatástalan a módszer, hanem annyit, hogy az előző fokhagymás még mindig jól működik, ugyanis egyetlen poloska sincs a krumplin! Szinte hihetetlen, de tavaly iszonyatos pusztítást csináltak a kertben, és alig akarom elhinni, hogy a megoldás végig a spájzban volt. De a csapdára visszatérve, gondolom, hogy nem fog örökké hatni a fokhagyma, így arra gondoltam, hogy amíg az elemek bírják, esténként kiteszem, meglátjuk mit sikerül összeszednie. Hogy őszinte leszek a módszerrel kapcsolatban többre számítottam. Gondoltam, hogy legalább egy lepkét, darazsat, esetleg néhány szúnyogot megfog, de semmi. Pedig biztosan jól működött a lámpa. Majd legközelebb. Ha lesz fejlemény, megosztom.
Pedig egész éjjel szépen működött

Update - 2020.07.09.


Közben azért használtam a lámpát, meg a fokhagyma levet. Azt kell mondanom, hogy a lámpa az tulajdonképpen semmit sem ér, hiába megy egész éjjel, semmit sem fog meg, reggel viszont a poloskák megint ott partiznak a krumplin. A fokhagyma egész jó, de csak 2-3 napig. Utána igazából teljesen elveszti a hatását. Szóval eddig elég kemény csalódás ez a házi poloska elleni védekezés.

Update -  2020.07.21.

Így, hogy hosszabb távon is kísérleteztem ezzel a fokhagymás dologgal, ki merem jelenteni, hogy hatásos, de maximum 2 napig! Igen, kétnaponta fújhatod le újra a krumplit, a málnát, a mindent! Ha esetleg jön egy eső, akkor másnap mehetsz megint fokhagymalevet fújni. Kicsit elszomorító, hogy a sokat ígérő házi praktikák ennyire "frankón" működnek. Mivel a málna éppen érik, így ott nincs más választásom, vegyszert nem fújhatok rá. Majd lesz valami.

A videó

Az eddig tesztelt dolgokat videón is megnézhetitek:

4. Gabona a kert körül

Ezzel a módszerrel vannak aggályaim, ugyanakkor ez a legvalószínűbb, hogy hosszabb távon is jó lehet. A módszer lényege, hogy bizonyos növényeket jobban szeretnek a poloskák, mint a másikakat. Ez lehet a magyarázata, hogy idén a málnán nincs poloska, de mellette a krumpli tele van! Gondolom válogat a kis mocsok, csak az a baj, hogy nem is tudom eldönteni ilyenkor, hogy melyik fáj kevésbé. Az eljárás annyi lenne, hogy a védendő növény közelébe (de ne mellé), elvetünk néhány szem búzát. A poloska nagyon szereti szívogatni a kalászosodó búza tejes nedveit, és inkább arra fog menni, nem a gyümölcsökre. Reggel, sőt inkább a hajnali órákban szépen kimegy az őstermelő, és leszedegeti a búzakalászokról a kis nyavalyásokat, és ezt addig csinálja, amíg van rajta poloska (vagyis örökké...).
Annyi a gondom ezzel, hogy a búza kalászosodása relatív gyorsan lemegy, vagyis több ütemben kell majd vetni a gabonát. Aztán meg ott a fűnyíró, meg a kapa. Tuti nem fogom észrevenni a növényvédelmi rendszer éppen kikelő harcosait, és valahogyan kárt teszek benne. Nem tudom, majd ez is kiderül.

Folyt. köv.!

Megjegyzések