Mirabella bor házilag

Tengermély tiszteletem!

Amikor először felvetettem, hogy ilyen bort akarok, akkor volt olyan, aki megkérdezte, hogy nincs-e kedvem megnézni a kórház zárt osztályát, mert valószínűleg némi kezelésre van szükségem. Mirabella. Ugye milyen szép neve van? De vajon mi is ez, és hogyan lesz belőle bor?

Az ötlet

No nem egy új Torrente film, nem is olasz sziget valahol Korzika és Szardínia között. Ha azt mondom: fosóka, potyóka, lotyószilva, fosószilva, ónabóna, cseresznyeszilva vagy mirabolán, akkor talán ismerősebb a név. Ugyanarról a növényről van szó. Gyerekkoromban sokszor degeszre kajáltuk magunkat az utca végén álló fosókafa csodaszép sárga, hihetetlen édes gyümölcséből. Bár fosókának hívják, én ezt a hatását sohasem tapasztaltam meg, egyébként pedig bármelyik szilvából ha eleget eszel, akkor egy időre garantáltan megoldottad a nagydolgoddal kapcsolatos szorulási gondokat. Amikor megvettem a Kisházat, és elkezdtem az udvaron tenni-venni, akkor fedeztem fel, hogy van egy szép mirabella bokor a ház végében, ami tele volt akkor még éretlen gyümölccsel. Eleinte nem tudtam, mit is kezdjek vele, de aztán a netet böngészve jöttek ám az ötletek. Azonban a legváratlanabb ötlet: csináljunk belőle bort.

A kutatás

Mivel gyakorlatilag egy szilváról beszélünk, úgy gondolom, nem ördögtől való, hogy bor alapanyagként tekintünk rá. A szilvabor nem új-keletű dolog hazánkban sem.

A mirabella


Szinte hívogatják az embert a szép sárga gyümölcsök
Nem tudom miért, de valamiért nagyon elhanyagolt gyümölcsről van szó itt nálunk. Nyugati országokban (pl. franciáknál) elég komoly pénzeket elkérnek egy üveg mirabella borért.
Ez éppen egy fosókából készült likőr
Állítólag még a rómaiak hozták be Európába ezt a gyümölcsöt. Szerették, mert eléggé igénytelen növényről van szó. Ez nem változott mostanra sem. Ezt a tulajdonságát használják a faiskolák, szinte minden csonthéjas gyümölcsfa oltható mirabolán alanyra. Útszéleken, erdők mellett, kertek végében, de szinte bárhol megtalálható. Vadon három színvariációban találkoztam vele: a talán leggyakoribb és legismertebb a sárga, de van piros, sőt kékes-lilás változata is. Tudomásom szerint nincs olyan vadon termő növény, amivel összetéveszthető, így én is szoktam vadon termő mirabellát is begyűjteni. Nagyon érdekes gyümölcs. Éretten nagyon finom, édes, ugyanakkor kissé fanyar ízű. A feldolgozáshoz tudni kell, hogy nem magvaváló. Éretten szinte azonnal lepotyog a fáról, így a lerázós módszerrel gyorsan be lehet gyűjteni mázsaszámra. Rengeteg dolog készíthető belőle: szörp, lekvár, dzsem, bor, pálinka, likőr, de húsok mellé szószt is készítenek belőle.
Szintén egy francia likőr. Egy üveg majdnem 10.000 Ft
Konkrétan mirabella bor receptet nem nagyon találtam. (Update: de igen, találtam egyet, ha valakit érdekel, EZEN A LINKEN elolvashatja. Angol nyelv, angolszász mértékegységek) Bor és likőr jellemzően a franciáknál kapható, és igazából erre figyeltem fel. Gyönyörű, aranysárga színű bora van. Jellemzően száraz, de azt majd mi megoldjuk, hogy édes legyen. Mivel szilvafajta, így szilvabor irányban folytattam a kutatást, méghozzá eredményesen! Még tavaly találtam egy nagyon érdekes fahéjas szilvabor receptet, amit tavaly meg is csináltam. Nagyon finom lett. Nem gondoltam volna, viszont a fahéj miatt megbarnult, így ezt most ki fogom hagyni. Sőt, kicsit továbbgondoltam a dolgot, és azt találtam ki, hogy a meggyhez hasonló módon fogom feldolgozni a mirabellát, sőt, a bort is a saját meggybor receptje alapján fogom megcsinálni. Meglátjuk, mi fog ebből kialakulni.

A tervezés

Kicsit gondoljuk át a dolgokat, mielőtt nagy kutyulásba fognánk! A meggybor hozzávalói a mirabellára fordítva:

  • 10 kg mirabella szilva
  • 10 liter víz
  • 2 + 1 kg cukor
  • 25 gramm citromsav
  • 3 gramm borkén
  • 10 g borélesztő
Ami számomra nagyon fontos, hogy a színét megőrizze a mirabella, ehhez pedig a citromsav a kulcs. A meggyből kiindulva a citromsav mennyisége megfelelő lenne, hiszen megőrizte a színét, de ennek ellenére felemeltem a mennyiséget 25 grammra. Ránézésre a víz is kevés lett volna, így azt duplájára emeltem a meggyhez képest. A feldolgozás módjában lesz még némi különbség. Borélesztővel nem merek játszani, mindenképpen adok neki.
Van itt még egy nagyon fontos dolog. A szilvabor egyik érdekessége, hogy botrányosan lassan akar (sőt, inkább nem akar) tisztulni. A tavalyinak az íze nagyon finom, de azért nem szerettem kínálgatni, mert nekem eddig minden borom kristálytiszta lett, kivéve a tavalyi mirabellát. Ha más lehetőségem nem marad, akkor életemben először ki fogok próbálni valamilyen derítőszert. Még nem csináltam ilyet, de most lehet, hogy kelleni fog. Ugyanis erősen gondolkozom rajta, hogy ha jól sikerülnek a borok, akkor valamilyen környékbeli borversenyen elindítom őket, ha lesz külön gyümölcsbor-kategória. Majd kiderül, sok víz lefolyik addig még a Dunán...
Visszatérve eredeti témánkhoz: a magozás után ezeket viszont üvegballonba fogom tenni, és mennek a pincébe mindenképpen, ugyanis az elején főleg, de később is óvni kell a fénytől a bort, hogy megtartsa a színét. Sőt, már most tudom, hogy mivel az üvegballonjaim durván 30 literesek, az egyik ballont megtöltöm, a második erjedés már abban megy majd le, és a maradék szilvaborral pedig más terveim vannak, de ezt egyelőre nem árulom el. Legyen ez meglepetés!

A kutyulás

Nagy előnye a fosókának, hogy ingyen van! Azt pedig szeretjük! Hátránya viszont, hogy szedni kell. Ezt nem fogod megkapni a piacon. Nagyon fontos, hogy ez nem pálinka cefre! Abba sem illik beledobálni a fa alatt talált penészes, rohadt, darazsas-hangyás gyümölcsöket, itt viszont pláne oda kell figyelni. Ha véletlen benne marad néhány rohadt, akkor az benne marad, de törekedjünk rá, hogy tényleg szép gyümölcsök legyenek. Én a fa alól csak a teljesen hibátlanokat szedem össze. Lehetőleg a fáról szedem le közvetlenül a gyümölcsöt. Pontosan ezért a mustba nem kell borkén. A maggal kapcsolatban még valami. Szilvabornál gyakori, hogy törnek bele magot is. Ezt nem tudom, miért kell, de én nem csinálok ilyet.
Az első lépés itt szigorúan a mosás, főleg, ha fa alól is szedtél bele, vagy ha például út melletti fáról szedted le. Én elmentem a sógorékhoz, és durván negyed óra alatt szedtem 20 kilót.
20 kg érett, édes mirabella. Ezt a színt kell megőrizni a borban is.
Jó, volt segítségem is, de ők gyorsan feladták. Nem túl szapora ez sem, épp, mint a meggy. Hazavittem, és másnap foglalkoztam csak vele. Nagy előnye a meggyel szemben, hogy pár napot hűtés nélkül is elvan, ha egészségesek a szilvák. Én másnap tudtam csak foglalkozni vele, fedeles vödörben voltak tárolva az éjjel, semmi sem tudta bántani a gyümölcsöt. A mosás végtelen egyszerű dolog. Ha a vödör nincs tele mirabellával, akkor teleengeded vízzel a vödröt, ha tele van, akkor értelemszerűen egy másik vödörbe öntesz át belőle, és mindkettőbe mehet víz. Azonnal látni fogod, hogy a benne lévő bogarak, szemetek, faágak, levelek fel fognak menni a víz tetejére. Kis kezeddel leszeded, majd beletúrsz a gyümölcsök közé, megint jön fel szemét, leszeded, és ezt addig csinálod, amíg szemetes a teteje. Ha már nem jön fel több felesleges dolog, beleöntöd egy előzőleg elmosott zöldségesládába, és kicsit szétteríted.
Mosás

Miért kell ezt így csinálni? Miért nem a keverőszár szedi össze a leveleket? A zúzásnál elmagyarázom, de hidd el, ott már késő kiszedni a szemetet! A ládában a rosszakat, illetve az esetleges benne maradt szemeteket kiveszed, még egyszer leöblíted folyó vízzel, és mehet a hordóba. A következő lépés nagyon fontos! A citromsav. Már most nyugodtan tedd bele! Mindet! Sajnos én itt hibáztam, ezt majd a videóban látni fogjátok, és mivel nem volt itthon citromsav, el kellett gyorsan szaladnom a boltba venni, miközben a szilvát már összetörtem. Ez nagy hiba volt, mert nagyon gyorsan barnul a szilva, ezt kellett volna megakadályozni. Most még nincs nagy baj, barnult valamennyit de ettől még lehet szép a bor. Jó tanácsként fogadjátok meg, ha csináljátok a zúzást, jobb, ha már ott a sav. Mehet rá a víz, esetemben 20 liter víz kellett.

A matek

Számoljunk! 2 vödör szilva = 2 x 15 liter = 30 liter, hozzá 20 liter víz az már 50 liter, meg ehhez jön majd a cukor, ami összesen 6 kg, vegyük azt is 10 liternek, tehát a 20 kg szilvából durván 60 liter cefre lett. Ez fog még csökkenni a szűrés után, a fejtéseknél stb. Én nagyjából itt is kb. 70%-os kihozatalban reménykedem, ami 42 liter bor lesz majd. Reméljük! De számoljunk 40 literrel. Nézzük a költségeket:
  • 20 kg mirabella: INGYÉÉÉ!!! 0 Ft
  • 6 kg cukor: 6 x 215 = 1.290 Ft
  • 50 g citromsav: 115 Ft
  • Borélesztő: 200 Ft
Ez összesen 1.605 Ft illetve kell majd bele még 10 gramm borkén, de azt nem számolom bele. Ebből 40 liter borom lesz, azaz 1.605 / 40 = 40,125 Ft egy liter mirabella bor. Rávertünk a meggyborra!!! 40 forintért iszod a normális bort. Érdemes megvenni a két liter pancsolt sz@rt 250-ért a sarki trafikban???

Kutyuljunk tovább!

Gyümölcs, víz, citromsav a hordóban. Következik a zúzás.
Zúzó ismét akcióban
Fúrógép elő, keverőszár a gépbe, hosszabbító kiteker, áramot a gépnek, és hajrá! FIGYELEM! Ez nem meggy! Ide kell egy kicsit erősebb gép. Az én 750W-os gépem is melegedett rendesen, mire összetörte a szilvákat. És most megláthatod, miért kellett a szemetet kivenni korábban. A szilva héja sokkal keményebb, mint a meggyé, a levele viszont lágyabb, szára rövidebb. A szemét helyett csak a szilva bőre fog beakadni a keverőszárba, azzal tele lesz, és semmi szemetet nem szed össze.
Abban van a vitamin! 😀

Letakaríthatod akárhányszor, akkor is lesz benne héj, ami beleakadjon a keverőbe. Ez nem baj, ha előtte rendesen megmostad. Sőt, később a munkánkat fogja megkönnyíteni. Figyelj rá, hogy legyen összezúzva az a szilva rendesen, olyan legyen, mintha lekvárt kevernél. Miután összetörtem a szilvákat, beletettem a cukor első részét, a 2/3-ot, ami esetemben 4 kg cukrot jelent.
Cukor 2/3-ad része

Alaposan elkevertem ezt is, majd megkóstoltam. Azon gondolkoztam, el kellene tenni belőle így, annyira finom. Bármelyik dobozos üdítővel felveszi a versenyt, ráadásul nem igazán szilva íze van. Sokkal inkább emlékeztet az őszibarackra. A következő lépés az élesztő adagolása. Mivel hektónként kell 20 gramm borélesztő a cefrébe, és nekünk kb. 60 literünk van, én 10 grammot tettem bele. Ezt úgy kell, hogy kiveszel egy keveset a mustból, abba beleteszed az élesztőt, elkevered, majd hagyod kicsit állni.
Az élesztő kezd erősen dolgozni

Amikor látod, hogy élénkül a must (sok buborék van benne, és megemelkedik a teteje), akkor mehet bele a hordóba, jól elkevered, és had tegye a dolgát. A következő két napban minden nap meg kell keverni, majd a harmadik napon szűrés fog következni.

Állapotjelentés - 2020.07.08.

Tegnap leszedtem, ma feldolgoztam. Az élesztő szépen dolgozik, az illata, az íze, a színe hihetetlen. Higgyétek el, benne van a nyári napsütés minden csodája! Remélem minden rendben lesz vele!

Állapotjelentés - 2020.07.10.

Itt a 3. nap! LE kell választani a szilárd részeket. Szűrővel óvatosan leszedtem a tetején úszó szilvadarabokat. Ezeket a maradék szilvákat a törkölyhöz hasonlóan ismételten be fogom cefrézni, hátha lesz belőle egy kis jóféle pálinka. Mivel a mennyiség nem sok, gyorsan végeztem. Most hagyni kell, nagyon szépen dolgozik még a bor.

Állapotjelentés - 2020.07.15.

A zajos erjedés már tegnap megállt, de sajnos nem tudtam foglalkozni a borral, csak ma. Nincs gond, pontosan olyan, mint amit vártam. Most szólok, ne ijedj meg, ha beleszagolsz, és nem tetszik az illata. Ilyenkor a seprő miatt oltári büdös szokott lenni, de a 2.-3. fejtés után ez elmúlik majd. Meg is kóstolhatod, de nem ajánlom! Savanyú, érdekes ízű valami. Nem ezt várod, hagyd ezeket most! Türelem kell hozzá! Jó lesz az, csak még érnie kell.
A lényeg, hogy átfejtettem az üvegballonba 30 litert, a maradékból 5 litert még kivettem, azt külön fogom kezelni egy másik projekthez kell majd. Egyébként nagyjából jól számoltunk, durván 40 liter borral kalkuláltunk, kicsit kevesebb lett, de a 35 liter sem rossz. Fejtés után  kivettem egy keveset a borból, megcsináltam a cukorszirupot, majd visszaöntöttem a demizsonba, ennek ismét forrásba kell jönnie, majd 2 nap aktív forrás után le kell kénezni.  Csináltam egy egyszerű kis kotyogót az üvegballonra, a videóban be fogom mutatni. Ha Neked van otthon "bóti" kotyogód, akkor nosza, tessék használni azt! Egyelőre ennyi.

A videó - 1. rész

Az eddigi folyamatokat videón is megmutatom Nektek. Felhívnám a figyelmet rá, hogy én rosszkor tettem bele a citromsavat, egy kicsit későn. Baja nem lesz a bornak, de a színe megváltozik. Ezenkívül egy egyszerű kotyogó elkészítését is megmutatom. Íme:

Állapotjelentés - 2020.07.23.

Hát ez felettébb különös! A meggybor a cukrozás után pár órával már intenzív forrásban volt, de ez a szilva most megviccel... Szépen lassan, komótosan, gyöngyözve buborékozgat. És még mindig forr. Az a baj, hogy említettem a külön kezelt 5 litert. Nos, az történt, hogy eredetileg azt már nem akartam bántani a felhasználásig, de muszáj volt csinálnom vele valamit, mert az ecetesedés jeleit kezdte mutatni, így emelnem kellett az alkohol-fokon. Cukorral és élesztővel ismét beindítottam a forrást. Ha a nagyobb tételt nem várom meg, hogy rendesen kiforrjon, ugyanígy járok, megecetesedik az egész, mert nincs benne elég alkohol. Így nem tudok mást tenni, engednem kell a bornak, hogy rendesen kiforrjon. Utána meg fogom kóstolni, és ha kell, akkor majd teszek még bele cukrot. Egyelőre jobb ötletem nincs. Ami már most látszik, hogy a recept arányaival nem stimmel valami. Belegondolva, teljesen természetes, hogy nem jók az arányok, hiszen duplájára kellett emelni a vizet, a cukor pedig maradt. Azt hiszem, megvan az alacsony szeszfok legfőbb oka: a túlzott hígítás. Megint tanultam valamit.


Folyt. köv.!

Megjegyzések