Krumplitorony v1.0

Tengermély tiszteletem!

Nagyjából másfél hónapja találtam a garázsban pár szem, télről megmaradt (valószínűleg fagyott) krumplit. Ki akartam dobni (pontosabban a komposztba akartam darabolni), amikor észrevettem, hogy csíráznak. Ha azt látom, hogy a természet próbál utat törni magának, szeretek segíteni neki, főleg, ha hasznomra van a dolog. Mivel nagy krumplifogyasztók vagyunk, gondoltam adok egy esélyt ezeknek a "túlélőknek".

Az ötlet

Burgonyát termeszteni nem tűnik olyan nagy eresztésnek, legalábbis első ránézésre, aztán majd kiderül. De a koronavírus-járvány alatti vásárlási őrületnek köszönhetően volt, ahol 600 Ft fölé is ment egy kiló krumpli ára! Wuhanban valaki bevert egy frankó denevérpörköltet, erre itthon meg 600 Ft lett a krumpli. Őrület! Az alapötlet: termesszük meg, amit mi itthon elfogyasztunk. Mivel a földem még mindig foglalt, így itthon kell kísérleti jelleggel elindítanom a dolgot, és ha beválik kis területen akkor a rendelkezésre álló terület méretével arányban tudjuk növelni a termés mennyiségét. Gondolom én! El is kezdtem guglizni jó netparaszt módjára, de amit találtam, az még engem is meglepett: krumplitorony!!! Kis területen is nagy terméshozamot ígér, nem karbantartásigényes, stb... Jól hangzik!

A kutatás

Nagyon sok oldal foglalkozik világszinten ezzel a dologgal. Kreatív emberek mindenféle "innovatív" ötlettel igyekeznek életüket egyszerűsíteni, ez is egy ilyen kísérlet, de valami oka biztos van, hogy a mezőgazdaság iparszerűen nem alkalmazza ezt a módszert, annak ellenére, hogy hatalmas termésmennyiséget ígér kis területen is! A legtöbb oldal az állítja, hogy mindössze egy négyzetméteren megtermelhető egy család éves burgonyaszükséglete. Nézzük meg! Több módszert is találtam. Ilyenek például: dróthálóból henger, dézsás-konténeres, direkt erre a célra gyártott műanyag zsákok (erről a módszerről Jamie Oliver is említést tesz: ITT megtekinthető), használt gumiabroncsok, és még sok egyéb módszert találni a neten. Mind magas terméshozamot ígér, de ami a lényeg, hogy kapálás nélkül. Szétnéztem itthon, és hirtelen mást nem találtam, csak 4 db használt autógumit, amitől régóta próbálok megszabadulni, de most hátha jó lesz, így ebbe az irányba indultam el.

A tákolás

Amikor elkezdtem csinálni a krumplitornyot, ennek a blognak az ötlete még meg sem született, így dokumentálva sem lett a dolog, de innentől majd lesz. Megpróbálom részletesen leírni az eddig történteket.
Szóval, amikor minden megvolt, akkor a netes leírásoknak megfelelően a legalsó gumiba tettem volna földet, mire rájöttem, hogy ha ez be is válik, akkor sem lesz egyszerű kicsalogatni a gumiból a krumplikat (gondoljatok csak bele, ha víz megy bele, hogyan öntöd ki?). Megoldás: le kell vágni a széleket, és csak a futófelületet kell meghagyni. A dolog meglepően könnyen megy egy éles késsel, vagy szikével. A gumit a földre fekteted, a peremet nyomod lefelé, és a késsel körbevágod. Az első gumit a földre tettem, és vékony (kb. 5-6 cm) földréteget raktam az aljára. Ide tettem körbe 6 szem már kicsírázott krumplit, meg egyet középre. Erre szórtam 5-6 cm komposztot, rátettem a második körbevágott gumit, majd téptem friss füvet, amit szintén rátettem 4-5 cm vastagon a komposztra, és ezt betakartam kb. 10 cm földdel. Itt ezzel meg is volnánk egyelőre, de kicsit tovább gondolkoztam. Ez a torony úgy működik, hogy ahogyan a krumpli növekszik, folyamatosan pakolni kell rá a gumikat, ezt tölteni fel földdel, és komposzttal. A burgonya ugyanis olyan növény (elvileg), hogy ahol a szára a földben van, ott gyökeret növeszt, azon pedig gumók lesznek. Vagyis, amikor a növény eléri a 15-20 centis magasságot, akkor mehet rá a következő réteg föld+komposzt, illetve ha kell, akkor még egy gumi. Elvileg ugyanezt a feladatot végzed el, amikor a kertben sorban elvetett krumplit "töltögeted", azaz bizonyos időközönként földet húzol fel a tövéhez. Ez eddig remek, de 4 gumi az kb. 80 centi magas. Hogy fogom locsolni az alját? Ezt átáztatni végig, az már feladat. Persze magáról az öntözés folyamatáról ilyen esetben neten semmit sem találtam. Sebaj, ötlet: 16 mm átmérőjű MüIII-as védőcső (villanyszerelési anyag; 2,5 méteres szál kb. 200 Ft bármelyik barkácsboltban), 80 cm hosszan eldaraboltam, majd 5-10 cm-ként, folyamatosan elforgatva a csövet néhány lyukat fúrtam késsel az oldalába, és beleszúrtam a földbe (nem a krumpliba!). Ez majd leviszi a vizet az alsóbb rétegekbe. Vastagabb cső jobb lett volna, mert több víz fér bele, de ez volt itthon. Ezzel párhuzamosan egy nagyobb vödröt is kinéztem ehhez a kísérlethez, aminek lyukas volt az alja. Ugyanígy megcsináltam 4 szem krumplival, de csövet nem tettem bele, mert ezt remélem át tudom áztatni. Ezután vártam... és vártam... és vártam, majd egyszer csak...

A meglepetés

Kihajtott az első krumpli! Meglepetésemre a vödörben. Majd a második, a harmadik, és a negyedik is! De a gumiban még semmi. Eltelt másfél hét, mire megjelent a gumiban is az első kis növényke, majd szép sorjában a többi. Volt öröm! A fagyott krumpli éppen a kert végében hajt. Ahogy nőttek, úgy töltöttem fel mindkettőt, a vödrös krumpli nyilván hamarabb megtelt, de a gumis torony hamar behozta a lemaradást!

Állapotjelentés - 2020.06.21.

Ha jól számoltam, akkor most lehetnek kb. 6 hetesek a tornyok. Elvileg 10 hét alatt érik be teljesen. Ez majd kiderül, de beszéljenek helyettem kicsit a képek.

A "gumis" torony
A "dézsás" változat


Az öntözőcsövek
A négy gumi egymáson

Tapasztalatok

Egyelőre meglepően jól működik, de nem látok bele a gumikba. Kapálni nem kell, és ami meglepő, hogy a krumplibogarak sem bántják. Viszont a meztelen csigák ellen csapdázni kell. Borzasztó kárt tudnak okozni. A gumison még hagyján, de a dézsáson borzalmas, amit műveltek.
Ez még oké


De itt már jól látszik, a csigatarolás

Állapotjelentés - 2020.07.02.

A csigák elleni csapdázás úgy látom bevált. Szebbek nem lettek a növények, de a csigák legalább több kárt nem csináltak. Jött viszont egy új dolog, a poloskák. Szépen tudják csinálni a fesztivált, nem mondom! Ahol szívogatják a növényt, onnantól leszáradnak a levelek. Mocskos egy brigád! Van néhány házi receptem, kipróbálom őket, majd beszámolok a hatásukról. Viszont ha nem hatnak, akkor valami komolyabb dologhoz kell folyamodnom. Érdekes, hogy virágot még nem láttam egyik krumplin sem.

Állapotjelentés - 2020.07.14.

A poloskahelyzet javulni látszik valamennyire, a csigák elpártoltak a krumplitól. Virágzásnak nyoma sincs, érdekes. Lehet, hogy ez ilyen fajta. Szép lassan sárgulnak a levelek, amit most még nem tudom, hogy jó, vagy rossz, de elvileg nem sokára be kellene érnie a krumplinak.

A begyűjtés - 2020.07.29.

Elérkezett a nap! A krumplik zöldje teljesen elszáradt, lássuk, mit rejt a föld! Emlékeztetőül mondom, hogy a gumis toronyban összesen hat szem krumplit, a vödrös verzióban 4 szem krumplit nevelgettem. Először a tornyot bontottam szét. Az első gumiban alig volt föld, eddig oké, hiszen annyit simán összeesett. A második gumi felemelése szintén csalódás. Egyetlen krumpli sem volt benne. Kezdtem feladni, amikor felemeltem a harmadikat. És igen! Ott voltak benne! Szinte tele volt szép méretes, 7-8 cm átmérőjű krumplikkal. És ugyanez volt a legalsó gumiban is! Tök jó! Összekapkodtam, majd nagy reményekkel szedtem elő a dézsásat. Kiborítottam, de ez már annyira nem volt frankó. Volt benne krumpli, de mind apró, alig 1-2 centis, pár nagyobb is előfordul, de alig néhány. A tíz krumpliból lett durván öt kiló bioburgonya. Lehetne jobb, de vegyük figyelembe, hogy a vetés kivételével semmi dolgom nem volt vele, a krumplikat is a garázsban találtam, komposztom volt itthon, gumikat szintén találtam. Magyarán kaptam öt kiló krumplit.
Micsoda termés!!!

Epilógus

A helyzet az, hogy ez a dolog MŰKÖDIK! Van hibája bőven a rendszernek, de tökéletesíthető. Jobban megvizsgálva a gumókat, már látom, hogy a dézsás miért nem nőtt meg. Sajnos a vízhiány az nagyon látszik rajtuk. Hiába áztattam át a földet, valószínűleg a nagy melegben a fekete vödörből gyorsan elpárolgott a víz. Vetőmagnak jók lesznek ezek a kis krumplik, de nem ez volt a célom. A torony is a vízhiány jeleit mutatja, ami szerintem a ledugott csövek nem kellő vastagsága miatt alakulhatott ki. Nem volt száraz a föld az alján, de ennyi víztől nedvesebbnek kellett volna lennie. Ami viszont teljesen hibás feltételezésnek bizonyult, az az, hogy a töltögetéssel majd végig lesz benne teljes magasságban krumpli. Hát ez nem jött be. Az eredetileg elindított alsó két gumiban volt az összes. Azok viszont tele voltak! Csináltam videót is, majd ott látni fogjátok. A legközelebbi toronynál csak két gumi magasságig fogok felmenni, a többi teljesen felesleges, illetve az öntözést kell valahogy átgondolni, hogy több vizet tudjon tárolni a torony.
Jó kis kísérlet volt ez! Összességében azt mondom, megérte vele tréningezni, hiszen a megépítésen és a locsoláson meg a (most már tudom, hogy felesleges) töltögetésen kívül nem volt vele semmi dolgom. A poloskahelyzetet sikerült a fokhagymalével kezelhető szinten tartani, extra tápanyagot a saját komposztból adtam neki, a gyomokat pedig gondolom a sűrű lombozata teljesen elnyomhatta, mert pár szál folyondár kivételével nem volt benne gaz. A krumplibogár nem bántotta, nem kellett kapálni, garantáltan vegyszermentes, szép, egészséges burgonya, és még vetőmagom is van a következőhöz. Fogok-e újra csinálni ilyet? Naná! Éppen azt számolgattuk asszonykámmal, ha most elindítjuk, októberre be is érik, szóval hamarosan indul a következő! Nemsokára indul a Kruplitorony v2.0!
Próbáljátok ki Ti is! Megéri!

A videó

Hamarosan...

Megjegyzések