Meggybor készítés otthon

Tengermély tiszteletem!

Itt a meggyszezon! Csináljunk meggybort belőle! Igyekeztem minden ismerősömet rongálni, hogy szerezzen nekem meggyet, és siker koronázta a tettemet... eddig...

A kutatás

Nem ez lesz az első év, hogy csinálunk meggybort, de az eddig használt receptben tavaly valami elég komoly baki ütött be, így át kellett gondolni a dolgokat. Tisztázzuk: nem vagyok borász. De olyan ez nekem, mint a főzés. Nem tudok főzni, de szeretem csinálni. Többször említettem már, hogy a projektjeim alaptézise mindig az, hogy tényleg olcsó legyen, és otthon is bármikor bárkinek egyszerűen reprodukálható legyen. Viszont tavaly nagyjából 100 liter megromlott meggybort kellett kiöntenem. Most sem teljesen tisztázott, hogy mi volt vele a gond, de elég komoly érvágás volt. Előtte évben is volt már gyanús eset, de nem volt ennyire nagy kár a borral, helyre tudtuk hozni. Idén változtatni kellett, és új receptet kerestem. Többet is megnéztem, de ami igazán tetszetős volt, az az ITT található leírás volt. Ezt fogom idén kipróbálni. Szokás szerint néhány dologba bele fogok piszkálni, de nem sokba. Nézzük a talált receptet 10 kg meggyre vonatkoztatva:
  • 10 kg meggy
  • 3+2 liter víz
  • 2+1 kg kristálycukor
  • 1 csomag élesztő
  • 5 mokkáskanál citromsav
  • 3 gramm borkén
Nagy vonalakban nézzük meg, hogyan is készítik el a recept alapján ők a meggybort:
  • Mosás
  • Gyümölcs összezúzása (3 liter vízzel)
  • Magok nagy részét lassú kevergetés mellett leszedik
  • Citromsav adaglás
  • 2-3 nap előerjesztés 20-25 fokos helységben
  • 3. nap után szűrés és 2 kg cukor hozzáadása
  • Maradék víz (2 liter) hozzáadása
  • Élesztővel beoltás
  • Főerjesztés 20-25 fokos helységben
  • Zajos erjedés után azonnal a maradék (1 kg) cukor hozzáadása
  • 1 nap erjedés után kénezés
  • Pár nap ülepítés után első fejtés
  • 10-15 nap után második fejtés + palackozás
Az én módszerem egy kicsit el fog térni ettől, szinte minimálisan, de majd meglátjátok...

A kutyulás

Szereztem meggyet. Mi szedtük aznap délelőtt, szóval friss. Tilos várni vele! A meggy nagyon gyorsan romlik, szóval ha meggyet akarsz feldolgozni, akkor a beszerzés és a feldolgozás napja ugyanaz legyen! Tapasztalataim szerint a legjobb, az istenkirálycsászár az (bármilyen hihetetlen) a cigánymeggy, vagy az egyszerűen magról kelt meggyfa apró szemű, savanyú meggye. Minél savanyúbb, annál jobb 😊.

45 kg meggy
Szép, egészséges, érett, lédús meggyek
Egészen pontosan 45kg-ot szedtünk, így a leírás mennyiségeihez képest nekem minden összetevőt fel kellett emelnem 4,5-szeresére. A magozási technika nálam eltérő, ezt fogom bemutatni. Először jön a zúzás. Korábban ezt mi is kézzel csináltuk, de már egy ideje jobbat találtam ki. A helyi háztartási boltban durván 1000-1500 Ft egy festékkeverő-szár, amit fúrógépbe be lehet fogni. Egy kisebb, legalább 4-500W-os fúrógép szerintem minden hobbista polcán ott lapul. Bele a keverőszárat, áramot neki, aztán hajrá.
Zúzó :)
Pillanatok alatt összetöri a meggyet, de a magot egyben hagyja. További előny, hogy a szárak és a levelek beleakadnak a keverőszárba, így ezzel ki is válogatjuk a nem belevaló dolgokat. A leírásnak megfelelően érdemes hozzá vizet adni, mert nem fröcsköl annyira. Én 3-3 liter vizet adtam a két demizsonhoz. Akkor beszéljünk a magozásról. Megoszlanak a vélemények arról, hogy kell-e bele mag, vagy sem. Én csak pár napot hagyom benne. Ennek egyszerű oka van. Próbáltuk magozni, de borzasztó babra munka, ha nincs erre géped. Mondhat bárki bármit, iszonyat meló a magozás. Az én módszerem az, hogy az összezúzott, beoltott, becukrozott cefrét félreteszem 3-4 napra. Beindul az erjedés, és nagyon szépen szétválik a lé, és a szilárd részek. Ilyenkor választom szét a levet az egyebektől. Mivel a keverőszár gyakorlatilag nem hagy benne szárat, meg levelet, nem lesz kocsányíze, magot nem tör össze, így nem is keseredik meg, vagyis ez idő alatt nem lesz baja a cefrének. De most előre szaladtunk, ide még visszatérünk. A lényeg, hogy összetörtük a meggyet. Beletettem akkora hordóba, amelyikben elfér úgy, hogy maximum a hordó 2/3 részéig lesz benne a cefre minden hozzávalóval együtt. Tájékoztatásul közlöm, hogy a 45 kiló meggy minden egyéb összetevőjével együtt eléri a 100 literes térfogatot! Ez azért fontos, mert a zajos erjedés, azaz a forrás hatalmas habbal jár, és ki fog futni, ami nagyon rondán néz ki, meg odamennek a meztelencsigák, és összenyálkáznak, meg összesz@.nak mindent. Fúj. Szóval ne legyen teljesen tele. Az összetört meggypépet egy nagyobb hordóba öntöttem, majd a teljes cukormennyiség 2/3-át hozzáadtam, beleöntöttem a teljes vízmennyiséget, majd bele a citromsavat. Mivel nem volt több itthon, így most csak egy zacskó (100 g) ment bele. A lényeg, hogy ne barnuljon be a cucc. Ez fontos! Alapos keverés, majd jöhet az élesztő. Én nem használok sütőélesztőt. Biztos jó, de van erre kitalálva már motyó, és nem is drága. A használatára nem térek ki, minden le van írva a hátulján. Ezt használom én:
Borélesztő. Az előírt adagolás a csomagoláson fel van tüntetve.
Ha nincs otthon semmilyen élesztőd, és a gazdabolt is zárva van, akkor sincs gond. Ha csak bekevered a motyót, majd félreteszed, akkor is be fog indulni az erjedés, csak akkor a vadélesztő fog benne dolgozni. Úgy is jó lesz, az elején én sem használtam "acskós" élesztőt, rábíztam a természetre. Ennek a beoltásos módszernek a lényege, hogy gyorsabban megindul, és kontrollálhatóbb, tapasztalataim szerint kevésbé hajlamos az ecetesedésre. Ami viszont általam nem került bele a cefrébe, az a borkén. Mivel a meggyek nagyon szép egészségesek voltak, és a rohadtakat eleve nem szedtük bele, így nem tartottam szükségesnek beletenni. Tudom, kissé veszélyes üzem, mert ecetesedhet, de mégsem tettem most bele. Beoltottam a cefrét az élesztővel, és árnyékos, enyhén hűvös helyre tettük, majd jön a 3-4 napos várakozás. Egyelőre nem a pincébe vittük le, mert még lesz vele munka pár napon belül. Ma csütörtök van, így legkésőbb vasárnap le kell szűrnöm az egészet. Szemfüleseknek ismét feltűnhet valami érdekes. A MŰANYAG erjesztőhordók. Igen, műanyag. Mint azt már említettem, (árérzékeny magyar vagyok én is) fontos szempont a költségek minimalizálása. Szép dolog az üvegballon, ha maximum 10-15 literrel molyolgat az ember, nekem is van egy pár. De azt elmondom, hogy annyi miatt nem is fognék neki. A meggybor nagyon finom dolog. Majd meglátjátok, hogy az a 10 liter szinte rögtön elfogy. Megkínálod a sógort, megmutatod a szomszédnak, adsz egy kicsit a havernak, jön egy hétvégi grillezés, és... elfogyott. Én szóltam! Mint azt említettem 45 kiló meggyből durván 100 liter cefre lesz minden hozzávalóval együtt. Azt hiszem nem kell ecsetelni, hogy az 5-10 literes dunsztosüvegekben erjesztés mennyire macerás lenne, de a 30 literes üvegballonból is kellene legalább 4 darab (darabja majdnem 10.000 Ft!!!), saválló tartályt meg nem fogok venni 40ezerért. A 120 literes műanyag hordó 8.000 Ft, és használhatod jövőre is! Sőt, a pálinkának való cefréhez is jó lesz majd! Kövezzetek meg, de akkor is forog a föld! Szóval műanyag, és pont. Lezárni nem szabad! Én is csak rátettem a tetejét, de nincs zárva egyik sem, a csavaroson is lazán van a kupak, mert az erjedés intenzív CO₂ (szén-dioxid) fejlődéssel jár, aminek ki kell jönnie onnan. Minden nap célszerű megkeverni, a tetején a penészedést is elkerülöd, illetve a héjban lévő színanyagok kioldódását segíted vele. A keverésnél célszerű vigyázni. Szépen lassan keverjük, inkább nyomkodjuk le a tetejét. Ha nem muszáj, ne vigyünk be felesleges oxigént a cefrébe. Kotyogót itt még nem használok, mert a keletkező CO2 nehezebb a levegőnél, és a lefedett hordóban szépen megül a cefre tetején, elzárva azt a levegő oxigénjétől. Később persze kerül majd rá, de most az elején még nem.

A matek

Számoljunk egy kicsit! Tételezzük fel, hogy most kezded el a dolgot, semmid sincs, de szeretsz otthon tákolni meg kutyulni mindenféle dolgokat. Elolvasod ezt az írást, majd úgy gondolod, hogy ha Tompikának megy, akkor Neked is menni fog. Eddig kikezdhetetlen a logikád! Elmész a legközelebbi háztartási boltba, veszel cefrés hordót, keverőszárat, gazdaboltban élesztőt, kisteszkóban cukrot, citromsavat, meggyet megszerezted okosba, lássuk a költségeket esetünkben 45kg-ra számolva (mindenhol a legdrágább esetet számolom):
  • Cefrés hordó: 8.000Ft
  • Keverőszár: 1.500Ft
  • Meggy (okosba) 45kg: 0Ft
  • Víz: 0Ft (most vegyük ennyinek az egyszerűség kedvéért)
  • Cukor 9+4=13kg: 13x215=2.795Ft
  • Citromsav 100g: 250Ft
  • Borélesztő 1 csomag: 200Ft
  • Műanyag mérőpohár 1 literes (mert ugye semmid sincs): 1.000Ft
  • A fúrógépet vedd le a polcodról (de használat előtt porold le): 0Ft
Adjuk össze: 13.745Ft-os költöttél eddig, és van 100 liter cefréd. Tapasztalataim szerint a cefrének 60-70%-os lesz a kihozatala, ez a legrosszabb esetben, ha nem kell kidobni semmit, akkor 60 liter tiszta, finom, édes meggyborod lesz.
13.745/60=229,08Ft/l
Ennyi a meggyborod önköltségi ára. Igen ám, De az edényeket felhasználhatod legközelebb is! Gondoltad volna? Nézzük meg így is, vegyük ki az edényeket a képletből:
3.245/60=54,08Ft/l
Az az igazság, hogy én még sohasem számoltam így ki ezt a dolgot, de most meglepődtem én is. Ha rákeresel neten, hogy mennyibe fáj egy üveg meggybor, akkor fogsz egyet nézni, mert boltban 2.500Ft alatt nem nagyon kapod meg a FÉL litert. Tessék megnézni! Szóval? Szerinted megéri?
Nézzünk meg egy extrém esetet! Mondjuk azt, hogy piacon veszel meggyet magadnak Joli nénitől, mert évek óta ott veszel mindent, és a hülye Tompika rádumált a borkutyulásra. Joli néni jófej öreglány, és mivel 45 kiló kell, odaadja Neked 500Ft-ért kilóját a meggynek, azaz 45x500=22.500Ft-ot fogsz kifizetni Joli néninek. Ennek megfelelően:
3.245+22.500=25.745Ft - az edényeket most nem számoltam bele.
25.745/60=429,08Ft/l
Na, itt már elgondolkodnék, hogy akarom-e. Igaz, hogy meggybort nem kapok ennyiért, de egy finom, édes rozét már igen. Mindenki eldönti, hogy a piacos Joli néni meggyével okés a dolog, vagy nem.

Állapotjelentés - 2020.06.25.

Délelőtt meggyszedés, délután feldolgozás, és ennyi. Egyelőre félretettem a hordókat, hűvös, árnyékos helyre. Minden nap keverni fogom, kivéve az utolsó nap, mert akkor szűrnöm kell, és pont az a lényeg, hogy szétválasszam a levet a szilárdtól. Este még ránéztem, és az élesztőnek hála már be is indult az erjedés. Eddig minden rendben!
Az eddigi folyamatokról hamarosan egy videót is felteszek.

Állapotjelentés - 2020.06.27.

Kicsit számolgattam, és rájöttem, hogy a 60 liter bor nagyon kevés lesz erre a szezonra. Szeretnénk idén egy keresztelőt, meg egy lagzit, és 60 liter borral nekivágni ekkora rendezvényeknek elég veszélyesen hangzik. Kaptam egy telefonszámot, felhívtam, és vettem 100 kg meggyet 200 Ft-os kilónkéni áron.

Első ránézésre érdi bőtermőnek tűnik, szép nagy szemek, érett, bordó, bornak jó is lenne, de nem nevezném savanyúnak. Sőt. Már inkább jellegtelennek érzem. Na mindegy, majd meglátjuk, havernak kell a fele, nekem durván 60 liter (azaz összesen 120 liter) elég lesz. Ami fontos, hogy ezt nem kézzel szedték le, hanem rázták géppel. Tök érdekes volt, nem láttam még ilyet, de nagyon sok a "szemét" benne. Ágak, levelek, rohadt szemek, viszont nem kukacos, és ez is valami. Külön nem írom le a teljes folyamatot, a videóban látszani fog a lényeg. Amit kiemelnék, hogy a keverőszáras megoldás itt is szépen vizsgázott, rengeteg szemetet kiválogatott, egy fél vödör nem odavaló dolog jött ki belőle.

Szét kellett szednem két részre, egy 120 és egy 60 literes edény is tele lett. Igen, sajnos nem kétharmadig vannak töltve, hanem sokkal feljebb. Ebből még lehet baj, de majd figyelek rá.

Durván 150-160 liter cefre lett belőle, viszont itt nem mertem kockáztatni. Mivel sok olyan dolog is belekerült a szedési technológiának köszönhetően, ami nem kell bele (például a rohadt meggyek), ezért most kapott ként a must. 10 grammot összesen, nyilván elosztva 2:1 arányban a két hordóban.

Bele a vizet, cukrot, citromsavat, majd a végén az élesztőt. Most pihennek, meglátjuk a többit.

Állapotjelentés - 2020.06.28.

Nem is gondoltam volna, hogy ilyen mozgalmas tud lenni ez a pár nap. Az első tétel (45 kg) szétválasztásának a napja van. A cél, hogy a lehető legtöbb szilárd résztől megszabadítsam a mustot. Egyelőre csak a tetején úszó részek érdekelnek, az alján lévőeket a 10. nap körül szoktam az első fejtéssel eltávolítani. Ezért kell ilyenkor szétválasztani a tetejét, hogy keverni már ne kelljen a készülő bort. Természetesen nem fog leülepedni rendesen, de azt majd utána is ráér. Szóval le kell szedni a tetején lévő meggydarabokat. Eddig minden évben kidobtam ezeket a részeket, de idén megpróbálom a törkölyhöz hasonló módon kezelni, és meggypálinkának kifőzetni, hátha lesz egy kis jóféle hazai abból is. Tésztaszűrő segítségével elkezdtem leszedni a tetejét. Nem csorgattam ki teljesen, mert a pálinkacefrében tökéletesen elfér egy kis lé. Amennyire tudtam, lefölöztem. Ha már a nagy lyukú szűrő nem volt elég hatékony, váltottam egy sűrűbbre. A meggyet egy 40 literes demizsonba tettem bele. Az első tétel hamar készen lett, nagyon szépen látszik a muston, hogy erjed. A második tétel viszont eléggé aggályos lett reggelre. Tegnap indítottam be, írtam is, hogy nagyon tele van az erjesztő edény. Nem tévedtem. Ki még nem futott, de határeset. Éppen időben jöttem. Muszáj kivennem belőle, hogy legyen helye tágulni a mustnak. Mindkét hordó tetejéről csak nagyjából a fele meggyet szedtem le, mert még nem tudott rendesen kioldódni minden belőle, aminek ki kell, de így már van helye a mustnak. Egyébként a hozzáadott kén miatt tegnap este még nem láttam forrni a ketteskét, de ma reggel már szépen dolgozott az élesztő. A leszedés után egy óvatos keverés, fedő vissza, és had rotyogjon tovább a dolog.

Állapotjelentés - 2020.06.29.

Most már nem lehet tovább várni, a második tétel tetejéről le kellett szedni a meggyet, az ment a pálinkába. Amennyire lehet haverral lefölöztük ezt is. Szépen forrnak a borok, látszik, hogy lett hozzá adva élesztő. Ez az első év, hogy élesztőt használtunk, de szerintem ez rendszeres lesz. Nagyon jó illata van mindkét bornak. Most megvárom, míg a főerjedés java lezajlik, utána meg akarom csinálni az első fejtést, levinni a pincébe, majd hozzáadni a második adag cukrot. De most békén kell hagyni pár napig őket. Eddig jól alakul.

Első fejtés - 2020.07.04.

Eljött az idő! A főerjedés lezajlott, nincs mire várni. Vettem gyorsan még egy 120 literes hordót, elmostam alaposan, hosszú cső, szűrő, és mehet a buli.
Itt egy kis kitérő. Lehet, hogy későn szólok, de felhívnám a figyelmet egy apró szösszenetre: alapos tisztítás! Gyakorlatilag élelmiszerrel dolgozunk, így azt hiszem, hogy ezt nem is kell külön mondani, de ha másért nem is, akkor vedd figyelembe, hogy meg akarod inni! Vagy meg akarod másokkal itatni! Tök mindegy, figyelj oda, mert ha eddig tojtál is a higiéniára, és a borod mégis eljutott idáig, akkor innentől patyolat legyen minden, vagy különben öntheted ki az egészet!
A lényeg, hogy jól el kell találni az időt, mert még forrnia kell a bornak, de a zajos (fő)erjedésen már túl kell lennie. Ez nálam kicsit furcsára sikeredett. Tudni kell, hogy ahány bor, annyiféleképpen erjed. Fontos megemlíteni, hogy az egyes edények is más-más kultúrát fognak magukban "kinevelni", tehát hiába dolgoztam ugyanazzal az anyaggal, mindkét esetben két-két edénybe kellett tennem a meggyet. Az első indítás mindkét murcija szinte ugyanúgy forrt ki, így azzal nincs nagy kaland, lefejtettem mindkettőt egy 60 literes demizsonba, majd a még hátralévő öt kiló cukorból csináltam egy szirupot, amihez egy keveset ki lenn venni a borból. 5 kg cukorhoz én durván 3 liter friss bort vettem ki, és azt gázon összemelegítettem annyira, hogy a cukor elolvadjon. Cukrozás előtt nyugodtan megkóstolhatod már a bort. Ilyenkor még savanykás (nekem legalábbis túlságosan savanyú), ezért szoktuk másodszor is cukrozni. Ha nagyon melegre sikerül a szirupot csinálni, akkor meg kell várni, hogy kézmeleg legyen, majd mehet a hordóba. Alapos keverés, fedő vissza, majd egy napot kell még erjednie, de én legalább kettő napig fogom hagyni, ugyanis a hosszabb erjedés magasabb alkoholfok, az pedig jobb eltarthatóságot eredményez. Ilyenkor szinte naponta megkóstolom, és megállítom a forrást, ha úgy érzem, hogy jó lesz. A szirup beleöntése után is érdemes megkóstolni, mert akkor már érezni fogod, hogy mi is lesz ez. Egy kellemes édes desszertbor. Ilyenkor még érezni lehet az enyhe szénsavat az erjedés miatt, de már mutatja magát a nedű.
Közlekedőedények :)
A második indítás 60 literese már a főerjedésen túl volt, amikor a 120 literes még rendesen erjedt. Nem volt már annyira intenzív, de forrt. Döntenem kellett, a 60 literesben lévő miatt nem mertem várni, és megcsináltam a fejtést a teljes másodikon is. A fejtés után már elfértem egyetlen 120 literes hordóban. Ebbe is megcsináltam a cukorszirupot, de ebbe 10 kg kellett, nem melegítettem eleget, és az alján kristályos maradt a cukor, nem oldódott fel rendesen. Nincs gond, bele kell tenni mindet, majd a hordóban kell alaposan elkeverni. Mivel most lett átfejtve, az alja tiszta, nem lehet benne semmi, én viszont éreztem a fakanalammal, hogy ropog a cukor. Megint keverés, várakozás. Ha ropog a cukor, újra keverés. Ezt csináltam 10-15 percig, majd amikor már nem éreztem az alján cukrot, belekóstoltam ebbe is. Ez is jó lesz ám! Fedő vissza, az edények alján lévő borseprő további sorsát a meggypálinkás részben olvashatjátok.
Közeledik már az eredményhirdetés 😉
Épp figyeltem, hogy az árnyékban, ahol a borok készülnek 25 fok van, így arra az elhatározásra jutottam, hogy nem viszem le a pincébe, mert a kisebb hordókkal még elbírnék, de a 120 literes... na az már ellenfél, ráadásul a 25 fok még éppen jó.

A videó szép lassan készül, amiben a teljes folyamatot bemutatom. Szándékosan felvettem olyan hibákat, amikre a fejtéskor érdemes odafigyelni. Mivel a teljes borkészítés alatt igyekeztünk kizárni a felesleges oxigént a rendszerből, most sincs ez másképp. Fontos dolog, hogy kellően hosszú csövet használjunk a fejtéshez, mert amibe engedjük a bort, ott is bele kell érnie rendesen a borba a cső végének. Ezzel tudjuk minimalizálni az oxigénbevitelt. A másik, hogy itt már nem akarunk nagy meggy darabokat látni a borban, pláne nem magot, ezért a fejtéssel együtt szoktam szűrni is. Korábban egy tésztaszűrőt tartottam bele a hordóba, ez távol tartotta a darabokat a cső végétől, de idén drága feleségemnek volt egy tök jó ötlete, és ezt használtam. A lényeg, hogy a cső végére szúnyoghálóból csináltam egy "szűrőkosarat", és villámgyorsan sikerült átfejteni az összes bort. Köszi, Anya! 😀

Kénezés - 2020.07.06.

No... kérem szépen, ki lehet jelenteni, hogy most már van borunk! Méghozzá nagyon finom borunk! Két napig hagytam még erjedni, ezzel is emelve az alkoholtartalmat, és általa növelve az eltarthatóságot. Megkóstoltam, kellemesen édeskés, de érezni rajta, hogy a finom ízek mögött egy bestia lapul. Figyelemre méltó lett a második tétel, az érdi bőtermő. Megkóstolva olyan, mintha gyümölcslevest kóstolna az ember. Meglepett. Amilyen jellegtelen meggynek indult, olyan érdekes lett a bora. Nem vártunk tovább, haver is megkóstolta, szerinte is kész van, kénezzük le.
Dexter's Laboratory
A leírás szerint a kisebbik tételbe 15 g, míg a nagyobbikba 30 g borkénnek kellett volna kerülni, de nem mertem annyit beletenni, az ennek az egészséges bornak nagyon erős kén lett volna, így a 2/3-ad mennyiség mellett döntöttem (10 illetve 20 gramm borkén). Délután csináltam, de estére már szépen csendesíti a bort. Szépen alakul. Az illatán most nagyon érződik a friss kénezés, de az eddigiek is ilyenek voltak. A harmadik fejtésnél már nem fog érződni. Most pihenő jön, 10-15 napig nem bántom, aztán fejtés.

Második fejtés - 2020.07.29.

Megtörtént a második fejtés. Tudom, 10-15 napot írtam a kénezés után, de szépen lassan, komótosan forrt a borocska, és addig nem akartam bántani. De most végre elcsendesedett, így haverral gyorsan megcsináltuk a fejtést. Meg természetesen kóstolgattunk is. Természetesen korai lenne még arról beszélni, hogy mennyire tiszta a bor, mert ez ilyenkor még opálos rendesen. Tisztul szépen, de még messze a vége. Nagyon gondolkozom rajta, hogy megspórolok némi munkát, és ezen is kipróbálom a bentonitos derítést. Majd még meglátjuk.
A fejtés gyorsan megvolt, a seprőt összeszedtük a pálinkának valóhoz. A nagyobbik tétel íze tökéletes! Vagy tízszer "megkóstoltuk", hogy tényleg jó lesz így, vagy valamit még változtassunk rajta. Olyan, mintha meggyleves levét kortyolgatnám. Édeskés, de mellette ott lapul megbújva a háttérben a meggy jellegzetes savanykás íze is. Az első tétel (a kisebbik) egy minimális módosításra szorult, ugyanis az a meggy, amiből az készült sokkal savanyúbb volt, így a bor is savanyúbb lett. De plusz két kiló cukor hozzáadásával ezt a dolgot gyorsan orvosoltuk, és most már pontosan olyan, amilyen bort szerettem volna! Mintha valami prémium meggylevet innál egy kis alkohollal. Nagyon király! Ezen sokkal jobban dominál a meggy savanykás íze. Nem szeretek ilyeneket mondani a borokról, mert nem értek hozzá olyan szinten, de azt hiszem erre mondják, hogy karaktere van. De még milyen! A másik is nagyon jó, de ez valami hihetetlen! Ami ebben még extra buli, hogy saját magunk csináltuk, a saját udvarunkban, saját két kezünkkel!
Tudjátok, ezt az egész "DIY" (Do It Yourself - Csináld Magad!) dolgot pont ezért csinálom. Készítek valamit, amivel legalább egy kis örömöt tudok csempészni valaki életébe, és természetesen a sajátomba is. Ha a Kedves Olvasó szétnézett az oldalon, akkor talán kezdi érteni az egész oldal lényegét. Például jön egy vendég, leül az asztalodnál. Természetes, hogy megkínálod valamivel. De mivel is? Van egy kis házi meggybor, mirabella bor, meggypálinka, mirabella pálinka, gyógynövénylikőr, mirabella likőr. Ha nem akar alkoholt inni, akkor a bodzaszörpöt ajánlod neki, amihez van mentes és szénsavas vized. De ha igazán rafinált vagy, akkor csináltál előre egy dunsztosüvegben vagy kancsóban limonádét, amihez tettél bodzaszörpöt is, és jól behűtve kínálod a vendégednek. Ha esetleg enne valamit, akkor megkínálod valami jóféle házi süteménnyel, amihez házi mirabella lekvárt használtál (zserbó, lekváros piskótatekercs), vagy éppen azzal kínálod (pl. palacsinta). És ezek csak azok, amiket eddig az oldalra feltettem.
Visszatérve a borhoz, a cukor tényleg kellett az első tétel borhoz. Ez változtatás az eredeti recepthez képest, de mivel nem vagyok profi borász, másképpen nem tudom belőni olyanra az ízt, amit én szeretnék. Olyan bort akartam készíteni, amit én is szívesen fogyasztok, mert csak azzal vagyok hajlandó megkínálni a vendégeimet! Amit én sem fogyasztok szívesen, azt másnak sem adom oda. De ezekkel a borokkal már büszkén merem kínálni a hozzánk betérő rokonokat, kedves ismerősöket, barátokat. Csak egy kicsit még tisztuljon!

Harmadik fejtés - 2020.08.15.

Most már azt lehet mondani, hogy a borból folyamatosan van a hűtőben 1-2 üveggel, mert szépen ütemesen fogy. A harmadik fejtés után is volt egy kis kóstolás. A bor íze teljesen oké. Mindkét tétel nagyon jó lett. Az első tétel egy kicsit szebben tisztul, de mivel eleve 5-6 fejtéssel számoltam, így nincs elkésve a második sem. Soknak tűnhet ez a fejtés, de sajnos az eddigi évek tapasztalata azt mutatja, hogy a minimum az a 5 fejtés, ahol az utolsó már palackba megy. Egy deritonos próbát azért megnézek vele, mert ha sikerül, és hamarabb mehet palackokba, azt nem bánnám. Most már azért fogyasztjuk rendesen a bort.

Folyt. köv.



Gyakran Ismételt Kérdések

A témával kapcsolatban barátok, ismerősök kérdeznek tőlem sokszor dolgokat, amiket visszaolvasva nem mindig találok meg ebben a cikkben leírva. Megpróbálom összeszedni ezeket a kérdéseket, remélem sikerül még jobban megkönnyíteni a kísérletezni vágyók dolgát.

Bármilyen meggy alkalmas borkészítésre?

Elvileg igen, tapasztalatom szerint azonban minél savanyúbb, annál jobb, testesebb a bora. Ugyanakkor éppen rácáfolni készül az érdi bőtermő erre a teóriámra. Ami viszont biztos, hogy a savanyúbb meggy esetén előfordul, hogy a recept ajánlásaitól eltérően 25-50%kal meg kell emelni a második cukrozásnál a felhasznált cukor mennyiségét. Személyes véleményem, hogy gyümölcsborok készítésénél nem ördögtől való dolog cukrot használni, hiszen a kellő alkoholfokot is el kell valahogyan érni, különben megromlik a borod.

Kukacos meggy is lehet jó a borhoz?

Igen, de azzal kicsit másképp kell bánni. A feldolgozás elején a kukacok feljönnek a tetejére. Én másnap, de legkésőbb harmadnap le szoktam halászni a tetejéről a kukacokat, és kis is dobom. A borként használd!

Mennyire kell megmosnom a meggyet a feldolgozás előtt?

Hát... a kérdés nem is olyan egyszerű. Én például a jelen cikkben említett második tétel meggyet nem mostam meg a gépi szedés ellenére. Hogy miért? Mert mire hazaértem vele, annyi meggylé kijött a meggyekből, hogy a hordó több, mint felében látszott a lé. Ha a meggyeket ki is szedtem volna, akkor is ez több tíz liter színlé. Többek között ezért is került bele a borkén. A fejtés is erről szól, a nem belevaló dolgok szépen le fognak süllyedni az aljára, amit a fejtésnél ki fogsz venni a borból (ott marad az alján).

Mennyi ideig tárolhatom szedés után a meggyet a feldolgozás előtt?

Ha tudod mindet hűteni, akkor szerencsés vagy. Ebben az esetben szerintem pár napot elvan a meggy, de hűtés nélkül a délelőtt leszedett meggy estére már láthatóan megszenvedi a napot. Szerintem másnap délelőtt még simán feldolgozhatod, de még egy napot nem bír ki. Ez viszont tapasztalat. Két nap már sok.

Hány fokos a meggybor?

Halvány gőzöm sincs. A rendes borfokoló nem mutat értékelhető eredményt, ami érthető, hiszen a maradék cukor miatt más lesz a fajsúlya. Szóval nem tudtam megmérni. Ha meg kellene saccolnom, azt mondanám 11-14 között lehet. Egy biztos: alattomos! Képes gyorsan megviccelni az embert. Mivel finom, édeskés, itatja magát, az ember csak akkor veszi észre, hogy baj van, amikor már késő. 😊

Citromsav nélkül is csinálhatok meggybort?

Persze, de számolj vele, hogy megbarnul, és emiatt az íze is változni fog. Nem ajánlom!

Hány fejtés kell a meggybornak?

Változó. Volt év, amikor 3-4 fejtés is elég volt. De tavaly előtt például az ötödik fejtés után még gondolkoztam rajta, hogy csinálok még egy fejtést, de nem kellett. Ezt az úgynevezett palackérettségi próbával szokták eldönteni. Egy átlátszó fehér üvegbe teszel minimum fél liter bort, és ott hagyod 5-6 napig. Nem nyúlsz hozzá, nem kevergeted, nem rázogatod, nem módosítgatod, hanem nyugton hagyod! Majd odamész, óvatosan leöntöd a bort, és figyeled, hogy az üvegben maradt-e utána üledék. Ha igen, akkor kell még fejteni. De elárulok egy óriási titkot: minden bornak lesz üledéke egy idő után.

Mennyi ideig tárolható a meggybor?

Egyes források 2 évet említenek, amit tapasztalatból mondhatok, hogy helyes megállapítás. Viszont szerintem idén fog kiderülni, hogy 3 illetve 4 éves meggybor milyen változásokon megy át. A színe biztosan változik, fokozatosan elindul a barna irányba.

Megjegyzések